clay brick modern machines ماشین آلات آجر سفالی

تاثیر مدرن کردن خط تولید آجر بر قیمت تمام شده محصول

به دلایل فرهنگی و مدیریتی، پایین بودن قیمت حامل های انرژی و حاشیه سود مناسب برای کارخانه های آجر در ایران، تا حدودا سال ۱۳۹۰ تغییر چندانی در جهت مدرن کردن خط تولید آجر دیده نمی شد. درآمدهای این صنعت نیز در موارد غیر از توسعه واحدهای تولیدی صرف میشد. در حال حاضر انگیزه توسعه و ارتقاء وجود دارد، اما امکانات مالی برای نوسازی دیگر وجود ندارد.

اثرات مدرن شدن خط را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

  • کاهش ضایعات تولید: ضایعات بالا یکی از پارامترهای اکثر واحد های تولید آجر در ایران می باشد. رسیدگی به کاهش ضایعات در این صنعت بر خلاف اهمیت فراوانش بسیار ضعیف می باشد. به عنوان مثال، یک واحد تولیدی را در نظر بگیرید که حدودا ۱۰ درصد ضایعات (در کل) دارد. اگر هزینه تمام شده آجر مثلا ۱۰۰ تومان باشد و ۱۳۰ تومان آن را به فروش برساند، حال اگر این ۱۰ درصد را به صفر نزدیک کند سود واحد تولیدی بالای ۳۰ درصد افزایش می یابد.

روشهای کاهش ضایعات:

  1. انتخاب خاک مناسب و روش برداشت مناسب: در اکثر موارد تجربه صاحبان این صنعت در این قسمت قابل استناد می باشد. عدم توجه به انجام درست این کار معمولا در ایران باعث بالا رفتن ضایعات می شود.
  2. انتخاب ماشین آلات فرآوری و شکل دهی مناسب: معمولا در این قسمت ضعف وجود دارد و برخی از تولید کنندگان ماشین آلات غیر کارشناسی انتخاب می کنند. نشانه آن نیز اضافه و کم کردن به روش آزمون و خطا برای اکثر کارخانجات می باشد.
  3. خشک کن مناسب: خشک کن یکی از تاثیرگذارترین قسمت ها برای میزان تولید ضایعات میباشد. خاک نامرغوب با فرآیند تولید نامناسب، در خشک کن های مدرن ضایعات بسیار پایینی دارند. برعکس خاک و فرآیند تولید عالی در خشک کن های قدیمی دارای ضایعات فراوان می باشند.
آجر مدرن

ما معتقدیم که:

طبق بررسی های شرکت برنا گستر به طور میانگین با کاهش ضایعات با مدرن کردن خط تولید آجر، می توان قیمت تمام شده آجر را بین ۵ الی ۱۰ درصد کاهش داد.

طبق بررسی های شرکت برنا گستر به طور میانگین با ایجاد خشک کن و تونل پخت مدرن در واحد های تولیدی آجر می توان قیمت تمام شده آجر را بین ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش داد.

  • اتوماسیون کردن خطوط: یکی از مواردی که کاملا مشهود می باشد ولی در ایران به آن توجه نمی شود اتوماسیون کردن خط تولید می باشد. اتوماسیون کردن خط تولید الزاماتی نیاز دارد مثل داشتن ضایعات بسیار پایین. دارا بودن خشک کن و کوره تونلی مدرن (موارد ۱ و ۲). اثر اتوماسیون کردن خط تولید در کاهش قیمت تمام شده کمتر از موارد بالا نیست. اما هزینه آن شاید یک دهم هزینه هایی باشد که در موارد ۱ و ۲ ذکر شد.

طبق بررسی های شرکت برنا گستر به طور میانگین در صورت اتوماسیون کامل خط تولید آجر می توان قیمت تمام شده را بین ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش داد.

در نهایت با اعمال موارد ۱ و ۲ و ۳ در کارخانه های تولید آجر رایج در ایران، بین ۴۰ الی ۶۰ درصد هزینه تولید کاهش پیدا میکند. لازم به ذکر می باشد در دنیا برای دهم درصد کاهش قیمت تمام شد ساعتها برنامه ریزی و مبالغ هنگفت هزینه میشود.